امامان شيعه و زبان تركي
کمق(کموک تورکلری)
کموک تورکلری
سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 12:38 :: نويسنده :

سه روايت: امامان شيعه و زبان تركي

۱- خطاب حضرت علي عليه السلام به سلطان خدابنده به زبان تركي

راوي گفته است : "سلطان محمد خدابنده كه با راهنمائي علامه حلي اعلي الله مقامه مذهب تشيع را اختيار كرد٫ در سنه 707 ه امر كرد از بيت المال مسلمين در هر سال براي خدام عتبات عاليات حقوق و شهريه بدهند و نيز براي سادات و علويين كه ساكن نجف و كربلا بودند از خزانه مخصوص خودش حقوق ماهانه معين كرد و اموال زيادي براي آنها وقف كرد. و در همان سال به قصد زيارت به نجف و كربلا مشرف و به ساكنين اين شهر مقدس عطا و بخشش زياد كرد و امر كرد اسامي معصومين عليهم السلام را بر روي سكه ها و بر روي پرچمهاي لشكريان نقش نمايند و به مؤذنين دستور داد در اذان (حي علي خيرالعمل) گويند و در سنه 709 كه مجددا به عتبات مشرف شد و در اين سفر قصد كرد كه ضريح و اثاث حرم شريف حضرت امير عليه السلام را منتقل كند به پايتخت خودش سلطانيه كه در بين زنجان و قزوين است و به همين منظور در آن شهر بناي بسيار عالي و مزين به زيورهاي گوناگون ساخته بود به نام فردوس كه شيخ زاهد گيلاني خصوصيات عجيبي از آن نقل كرده بود.

يك شب در نجف اشرف حضرت علي عليه السلام را در خواب ديد كه به زبان تركي به او فرمود: "شاه-ي خودا بنده! سنين كي سنده٫ منيم كي منده". يعني:" اي شاه خدابنده! مال تو مال تو باشد ٫ مال من هم مال خودم باشد"، يعني از اين قصدي كه كرده اي صرف نظر كن و لذا ديگر به اين كار اقدام نكرد".

منبع: مدينة الحسين مختصر تاريخ كربلا٫ تاءليف سيد محمد حسن مصطفي آل كليددار٫ ص 131.

۲- سخن گفتن امام رضا(ع) به لغت تركي

عمرو بن هدّاب سخن گفتن آغاز كرد و خطاب به امام رضا(ع) گفت: "محمّد بن فضل هاشمي درباره شما چيزهايي گفت كه دل ها باور نمي كند". امام رضا(ع) فرمودند: "آن چيزها چه بود؟" گفت: "به ما خبر داد كه شما هر چه را خدا فرو فرستاده مي دانيد و به همه زبان ها و لغت ها آگاهيد". امام رضا(ع) فرمودند: "محمد بن فضل، راست گفته است. من به او چنين گفته ام. اكنون بياييد و بپرسيد." عمرو بن هدّاب گفت: "ما نخست شما را با زبان ها و لغت ها آزمايش مي كنيم". افرادي از روميان، هنديان، فارسيان و ترك ها حاضر كرديم. امام رضا(ع) فرمودند: "هرچه دوست دارند بگويند من هر كدام را به زبان او پاسخ مي دهم. ان شاء الله!"

آن گاه هر يك از آنان مسئله اي را به زبان خود پرسيد و امام رضا(ع) پاسخ او را به همان زبان مي دادند. مردم، حيرت زده شدند و تعجب كردند و همه اعتراف كردند: "آن حضرت از همه آنان در زبانشان فصيح تر است".

منبع: بحارالانوار، ج49، ص 75.

۳- دانستن امام عسكري(ع) زبان تركي را

از ابوحمزه، نصير خادم، روايت شده است كه گفت: "من مكرر مي شنيدم كه امام عسكري(ع) با غلامان و غير غلامانشان كه رومي يا ترك يا از صقالبه بودند به زبان آنها سخن مي گفتند. از اين رو من شگفت زده بودم، با خود مي گفتم: اين حضرت (امام عسكري ـ ع ـ) در مدينه به دنيا آمد و تا هنگام مرگ امام هادي(ع) بر كسي آشكار نگشت و كسي او را نديد پس چگونه با اين زبان ها آشناست؟"

امام عسكري(ع) روي به من كرد و فرمود: "بي شك، خداوند حجّتش را از ميان مردم، مشخص كرده است و به او شناخت هر چيزي را عطا كرده و او زبان ها، نسب ها و رويدادها را مي داند و اگر چنين نبود بين حجّت و آن كس كه حجّت نيست (حجّت براي او آمده است) فرقي وجود نداشت."
منبع: بحارالانوار، ج50، ص 268

 



نظرات شما عزیزان:

فرزاد
ساعت11:08---30 ارديبهشت 1393
با سلام . ضمن اینکه بسیاری از امامان ترکی میدانستند قبل از اسلام پیامبرانی مثل حضرت نوح نیز با زبان ترکی آشنا بودند و کشتی نوح پیدا شده در ترکیه در کوههای آرارات و سنگنوشته های اطراف آن گواه بر این مدعا است و این حرف را اخیرا فرانک هول باستان شناس معروف تایید کرده است در ضمن من مطالب کاملی را ارسال خواهم کرد.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





حدیث موضوعی